۳
کشتی یکهزار و ۵۰۰ تنی «وفا۲» پس از تعمیرات اساسی در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر نیروی دریایی ارتش برای به آباندازی در ساحل بندر انزلی مستقر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، دریا بستر مناسبی برای فعالیتهای اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار برای کشورها محسوب میشود و ایجاد صنایع کشتیسازی در سواحل این امر را تسهیل میکند.
دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان است و پنج کشور ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان در حاشیه این دریا قرار دارند و دارای جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر هستند و دادوستد بین این کشورها از طریق دریا در اشتغال ساکنان منطقه بسیار تاثیرگذار است.
کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر نیروی دریایی ارتش به منظور تعمیرات اساسی شناورها و ساخت انواع کشتی در ساحل بندر انزلی احداث شده و کشتی یکهزار و ۵۰۰ تنی «وفا۲» فروردین ماه امسال برای نخستین بار برای تعمیرات اساسی در این کارخانه از آب بیرون کشیده شد و پس از بازسازی کامل و تعویض ۱۰۰ تن ورق آهن آماده به آباندازی است.
*نیروی دریایی ارتش توانمندی ساخت و تعمیر کشتی را دارد
فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتوگو با خبرنگار فارس با اشاره به توانمندی این نیرو در ساخت، تعمیر و نگهداری شناورها اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش با احداث کارخانههای ساخت، تعمیر و نگهداری کشتی نیاز خود را برطرف میکند.
امیر دریادار حبیبالله سیاری از ارائه خدمات کارخانههای ساخت، تعمیر و نگهداری کشتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مردم خبر داد و افزود: در جنوب دریای خزر کارخانه کشتیسازی نداریم و کشتیهای تجاری برای تعمیر و نگهداری مجبور هستند به کشورهای دیگر مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه توانمندی ساخت، تعمیر و نگهداری کشتی در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، تصریح کرد: از توانمندیهای منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش برای احداث کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر در بندر انزلی استفاده شده است.
سیاری به راهاندازی کارخانه مذکور اشاره کرد و گفت: اکنون یک کشتی تجاری در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر نیروی دریایی ارتش تعمیر اساسی شده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش کارکنان کارخانه کشتیسازی را افراد غیرنظامی دانست و خاطرنشان کرد: افراد بسیاری از شهرهای رشت، انزلی و … در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر بندر انزلی بهکارگیری شدند.
وی با اشاره به اینکه احداث کارخانه کشتیسازی نیاز داخلی را برطرف میکند، یادآور شد: با ابتکار و خلاقیت از بالشتکهای هوا برای بیرون کشیدن کشتی از آب در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر استفاده شده است.
*کشتی «وفا۲» آماده به آباندازی است
مدیرعامل سرویسهای حمل و نقل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: کشتی «وفا۲» برای نخستینبار در شمال و جنوب کشور با استفاده از بالشتکهای هوا و بدون نیاز به حوض خشک از آب خارج شده و تعمیر اساسی شده است.
امیر دریادار محسن بهزادفر به تعمیر اساسی کشتی «وفا۲» از فروردین ماه امسال در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر در بندر انزلی اشاره کرد و افزود: آمادگی نوسازی و بازسازی شناورهای مختلف در کارخانه مذکور وجود دارد.
وی با بیان اینکه محدودیتی از نظر فضا برای تعمیر اساسی شناورها در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر وجود ندارد، تصریح کرد: شناورهای با طول ۱۳۰ متر را میتوان در کارخانه مذکور نوسازی کرد.
بهزادفر حوض آرامش برای کشتی را نیازمند هزینههای بسیار دانست و بیان کرد: ۱۰ میلیارد تومان تاکنون برای احداث کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر هزینه شده است.
معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش به کمبود فضای نوسازی کشتی در شمال کشور بهویژه در گیلان اشاره کرد و گفت: کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و مؤسسه ردهبندی ایرانیان راهاندازی شده است.
وی با اشاره به اشتغالزایی ۱۰۰ نفر به طور مستقیم در کارخانه کشتیسازی هفتم آذر، خاطرنشان کرد: فعالیت کارخانه مذکور زمینه اشتغال غیرمستقیم ۵۰۰ نفر را فراهم کرده است.
بهزادفر، شناورهایی که در دریای خزر تردد میکنند را ویژه خواند و یادآور شد: شناورهای دریای خزر باید قابلیت دریانوردی در رودخانهها را داشته باشند.
مدیرعامل سرویسهای حمل و نقل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آبخور کم و عرض و طول بسیار را از ویژگی شناورهای دریای خزر دانست و اظهار کرد: کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر فرصت مناسبی برای فعالیت صنعتگران گیلانی در این استان را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه امکان ساخت شناورهای تفریحی و فایبرگلاس در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر وجود دارد، تصریح کرد: کشتیهای تجاری و ویژه حمل کالا اکنون در کارخانه مذکور تعمیر و بازسازی میشوند.
بهزادفر به در اختیار داشتن ۳۵ فروند کشتی مؤسسه ردهبندی ایرانیان اشاره کرد و افزود: کشتیها پس از سه سال به بازسازی زیرآبی نیاز دارند و امکان نوسازی کشتیها در جنوب دریای خزر به وجود آمده است.
معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به بازسازی کشتیها در کشورهای خارجی در سالهای گذشته، خاطرنشان کرد: تعمیر اساسی شناورها در دیگر کشورها هزینههای بسیاری به مالکان کشتی تحمیل میکرد ضمن اینکه کارکنان شناورها با مشکلات بسیاری مواجه بودند.
وی از آمادگی ارائه خدمات به شناورهای خارجی در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر خبر داد و گفت: امکان تعمیر اساسی چهار تا شش کشتی همزمان در کارخانه مذکور وجود دارد.
بهزادفر به وجود ۹۰۰ کیلومتر ساحل ایران در دریای خزر اشاره کرد و یادآور شد: دریانوردی ایمن در دریای خزر نیازمند پشتیبانی است و این امکان در کارخانه کشتیسازی شهدای هفتم آذر وجود دارد.
مدیرعامل سرویسهای حمل و نقل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیرون کشیدن کشتی «وفا۲» از آب در نوروز امسال اظهار کرد: کشتی مذکور در وضعیت اضطراری قرار داشت و در خطر بود و باید تعمیرات زیرآبی روی آن انجام میشد.
وی کشتی «وفا۲» را از کلاس «راشا» عنوان کرد و افزود: کشتی «وفا۲» ۴۴ سال سن، ۹۰ متر طول، ۱۳ متر عرض و یکهزار و ۵۰۰ تن وزن دارد.
به گفته بهزادفر، کشتی «وفا۲» ظرفیت ۲ هزار و ۸۰۰ تن حمل کالا را دارد و دارای مالکیت ایرانی است.
معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه بازسازی و نوسازی شناورها با فناوری داخلی انجام میشود، تصریح کرد: در زمینه تعمیر و ساخت انواع شناور در کشور مشکلی نداریم.
وی به تعداد زیاد کشتیهای ایرانی با مالکیت بخش خصوصی، دولتی و نیمهدولتی در دریای خزر اشاره کرد و گفت: شرکت کشتیسازی هفتم آذر با تدبیر امیر فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران راهاندازی شده است.
به گزارش فارس، کشتی یکهزار و ۵۰۰ تنی «وفا۲» فروردین ماه امسال به منظور تعمیر اساسی در کارخانه کشتیسازی هفتم آذر در بندر انزلی با استفاده از فناوری بالشتک هوا بدون بهرهگیری از حوض خشک از آب بیرون کشیده شد و پس از بازسازی اساسی برای به آباندازی در کنار ساحل مستقر شده است.