مجله خبری اینترنتی گیلان

دولت و ملت همدلی و هم زبانی

مجله خبری اینترنتی گیلان

دولت و ملت همدلی و هم زبانی

۱۳اسفند

 متولدین دهه ی شصت به سالهایی رسیده اند که باید منتظر اوج گیری آنها باشیم در این پرونده  دختران دهه ی شصتی شاخص سینمای ایران را مرور کرده ایم از باران تا ترانه...

الناز شاکر دوست – 1363


دختران دهه ی شصتی سینمای ایران

شاید بهترین حضور شاکردوست همان تجربه ی اولش باشد فیلمی به کارگردانی کیومرث پور احمد و با گرته برداری از سلطان قلب ها ،گل یخ که ملودرامی عاشقانه بود با استفاده از دو چهره ی تماشاگر پسند و بهره گیری از ابزارهای سینمای تجاری در مجموع برای آنهایی که سینما می رند که رویا بخرند تجربه ی دلنشینی بود ،شاکر دوست بعد از گل یخ کاملا در خدمت سینمای تجاری قرار گرفت ،فیلمهای چون :(تو و من ) ،(بی وفا )،(دو خواهر) ،(کیش و مات)و..تنها تجربه ی به نسبت متفاوت شاکردوست باز هم با پور احمد رقم خورد :اتوبوس شب ،در مجموع نمی توان حضور الناز شاکر دوست را حضوری پربار و قابل توجه دانست او صرفا مهره ای برای جذب تماشاچی در سینمای موسوم به بدنه است و تا به امروز تلاشی هم برای خروج از این جایگاه نداشته است.و البته امسال پوسته را هم در گروه هنر و تجربه داشت که می تواند آغاز گر راه متفاوتی باشد.


خاطره اسدی- 1362

دختران دهه ی شصتی سینمای ایران


اسدی را بیشتر با "تقاطع" به خاطر می آوریم کاراکتر تنها و عاصی فیلم موفق ابوالحسن داودی بعدتر در فیلم اجتماعی و تلخ امینی به نام هفت دقیقه تا پاییز خوش درخشید، در کارنامه ی بازیگری خاطره اسدی فیلم های خوب دیگری چون( سربه مهر) دیده می شود، اما آنچه که باعث شده اسدی کمتر به چشم بیاید حضور پر نوسان و نه چندان منسجم او در کارهایی با جنس متفاوت از هم است کمی دقت و ایجاد یک سبک مشخص در اجرا و گزینش فیلم باعث می شود بازیگر مستعد سینمای ایران به مراتب بالاتری برسد او در کارنامه ی خلوتش
هم فیلم معنا گرا تجربه کرده است هم به سینمای فرمالیته بنکدار و علیمحمدی گریز زده است، هم سینمای تجاری و هم سینمای دغدغه مند صدر عاملی ،حضور درکارهایی با این گستردگی فرمی و مضمونی کمی کار را برای تثبیت او در سینما دشوار کرده است .


نازنین بیاتی – 1368

دختران دهه ی شصتی سینمای ایران


بیاتی شروع بسیار خوبی داشت با:دربند و در فیلم پرویز شهبازی ،حضور در کار کارگردانی که فضاهای جوانانه را به خوبی پرداخت می کند شروع خوبی برای بیاتی بود،( دربند) اگر منتقدین را راضی نکرد حداقل یک پدیده به سینمای ایران معرفی کرد، در تمام طول فیلم بیاتی چیزی کمتر از آهنگرانی جوان ولی باتجربه نداشت ،بیاتی بعد تر در فیلمی از هاتف علیمردانی یکی دیگر از کارگردانان خوش آتیه سینما ایفای نقش کرد و امسال هم با کمال تبریزی در( طعم شیرین خیال) و ابوالحسن داودی در (رخ دیوانه) همراه شد به نظر می رسد نازنین بیاتی در انتخاب و گزینش کار بسیار هوشمندانه عمل می کند گرچه که حضورش در( فرشته ها با هم می آیند) و (رخ دیوانه) نشان داده که او تا رسیدن به نقطه ی قابل توجهی در سینما راه طولانی در پیش دارد، اما همین که او به ورطه ی لمپنیسم و سینمای تجاری نیفتاده امیدواری را افزایش می دهد.


رعنا آزادی ور- 1362

دختران دهه ی شصتی سینمای ایران


رعنا آزادی ور کارنامه ی آبرومندی دارد او در( خاک آشنا) با فرمان آرا کار کرده است: در نقش یک دختر کرد، همچنین تجربه ی همکاری اش با اصغر فرهادی باعث شده که کارنامهد ای سنگین داشته باشد، امسال هم آزادی ور در فیلمی آبرومند ایفای نقش کرد:(خانه دختر)، فیلمی که شاید رنگ اکران را هم نبیند اما در خاطره ی سینمایی ها جا خوش می کند، حضور در پروژه ی محمد(ص) مجید مجیدی و" مارمولک" کمال تبریزی  و همچنین همکاری با مانی حقیقی  در( کارگران مشغول کارند) نشان می دهد که آزادی ور بازیگر راحت طلبی نیست، او با همین کارنامه ی خلوتش نشان داده که حضورش در سینما باری به هر جهت نیست و نخواهد بود پیش بینی اینکه آزادی ور در سینما ماندگار میشود پیش بینی دشواری نیست مگر اینکه زندگی هنری او دچار تحولات غیرقابل پیش بینی شود.


نگار جواهریان -1361

دختران دهه ی شصتی سینمای ایران


او از دانه درشت های دهه ی شصتی است ،اگر نمونه های قبلی نهایتا ایفاگر نقش های فرعی چشمگیر بوده اند، نگار جواهریان در فیلمی مثل: (تنها دوبار زندگی می کنیم) بازی قدرتمندی به نمایش می گذارد او با کارگردان های مختلف از جمله بهرام توکلی در (اینجا بدون من) کار کرده است، بازی درخشان او در "اینجا بدون من" و "طلا و مس" که البته فضای مشابه داشت، نهایتا برای او سیمرغ بلورین جشنواره ی فجر را به ار مغان آورد، درخشش درمجموعه کارهای عبدالرضا کاهانی از جواهریان چهره ای ساخت که سینمای روشنفکرپسند و تماشاچی سختگیر سینما روی او حساب ویژه ای باز کند ،اما از بخت بد جواهریان، درخشش او در قصه ها ی بنی اعتماد، آشغال های دوست داشتنی محسن امیر یوسفی و گزارش یک جشن حاتمی کیا با سد توقیف مواجه شد جواهریان اگر همین روند را ادامه دهد از بزرگان سینما خواهد شد به شرطی که انتخاب هایش را با وسواس بیشتر همراه کند.امسال جواهریان یکی از همین انتخاب های خوبش را ارایه کرد، اعترافات ذهن خطرناک من


طناز طباطبایی – 1361

دختران دهه ی شصتی سینمای ایران


به نظر می رسد تکلیف طناز طباطبایی در عرصه ی بازیگری با خودش مشخص نیست روزی در فیلمی معمولی از سعید سهیلی نقش  آفرینی می کند روز دیگر با مهرجویی در نارنجی پوش و نمایش" درس" همراه می شود ،شاید از او که دانش آموخته ی کارگردانی تئاتر  است توقع بیشتر از این ها بوده است ،هیس دختر ها فریاد نمی زنند، تجربه ی بدی نبوده است به خصوص در جذب مخاطب عام یک موفقیت محسوب می شود اما قله ی موفقیت طناز طباطبایی رفیع تر از این هاست شاید جایی نزدیک به نقش آفرینی اش در "مرهم" فیلمی که طباطبایی یک تنه بار آن را به دوش کشید و هنرمندانه ایفای نقش کرد ،افسوس که طباطبایی پر نوسان حاضر شده است حضور او در رخ دیوانه نا امید کننده بوده است شاید یکی از دلایل ثبات نداشتن طباطبایی را بتوان رفت و آمد دائم مابین فضای نمایش و سینما دانست ،سینما هنوز منتظر طنازی قدرتمند تر است ...


پگاه آهنگرانی - 1363

دختران دهه ی شصتی سینمای ایران


پگاه اهنگرانی فرزند منیژه حکمت کارگردان و تهیه کننده سینما است ،کارنامه و عملکرد او را نمی توان منحصر به سینما دانست شاید از همین جهت باشد که آهنگرانی خیلی متمرکز سینما نبوده است او گاها در روزنامه هایی چون اعتماد می نویسد همچنین مستند می سازد که می توان از بین آنها به ده نمکی ها اشاره داشت ،پگاه اما فراتر از این مرزها رفته او موضع گیری سیاسی می کند و البته تبعاتش را هم تحمل می کند !...آهنگرانی به لطف خانواده ی سینمایی اش از خردسالی در سینما حضور داشته است اما این مساله باعث نشده است که با یک بازیگر کاملا بی عیب و نقص مواجه باشیم گرچه که او جزو خوب های دهه شصتی است اما عدم تمرکز باعث شده است که دختری که با کفش های کتانی مطرح شده بود خیلی به چشم نیاید او امسال دو اثر درخشان :(خانه دختر و جامه دران ) را در جشنواره داشت که نوید سالی پر بار تر را می دهد از خوب های آهنگرانی می توان به" دربند" و" ورود آقایان ممنوع "اشاره داشت شاید تمرکز بر بازیگری برای موفقیت او در سینما از نان شب هم واجب تر باشد البته اگر که آهنگرانی تمایل به فتح قله های بازیگری را داشته باشد.

۹۳/۱۲/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله خبری اینترنتی گیلان

نظرات  (۱)

سلام
واااااای طباطبایی32سالشه؟النازشاکردوست هم30؟؟؟؟!!!!!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی