مجله خبری اینترنتی گیلان

دولت و ملت همدلی و هم زبانی

مجله خبری اینترنتی گیلان

دولت و ملت همدلی و هم زبانی

۲۹آبان

بانک مرکزی ایران، نهادی بسیار بااهمیت و وابسته به حاکمیت است که وظایف بسیار حساسی دارد. اطلاعات و آمارهایی که در این نهاد تولید و توزیع می‌شود واجد ارزش مادی هنگفتی است که تقاضای فوق‌العاده‌یی برای دستیابی به آنها وجود دارد.

به‌همین دلیل است که اطلاع‌رسانی درباره آمارهایی که به‌صورت اختصاصی در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد حساسیت فوق‌العاده‌یی دارد. مسوولان ارشد بانک مرکزی به‌ویژه مدیران اصلی این نهاد قطعا نسبت به توزیع آمارها به‌گونه‌یی که ایجاد رانت نکند دقت‌نظر و وسواس فوق‌العاده‌یی دارند. اما احتمال اینکه در رده‌های پایین‌تر مدیریتی این اهمیت درک نشود، وجود دارد که بسیار خطرناک و تهدیدآمیز است. هر اطلاعاتی به‌ویژه اطلاعات مربوط به بانک‌ها، بازار سهام و بودجه دولت اگر بدون اطلاع مقام‌های ارشد بانک حتی چند روز زودتر در اختیار هر فرد حقیقی و حقوقی قرار گیرد رانت‌زاست و می‌تواند توسط آن افراد مورد استفاده قرار گیرد. توزیع این اطلاعات نباید به‌هیچ صورت دستمایه هر رقابتی ازجمله رقابت‌های مطبوعاتی شود. متاسفانه در رفتار برخی مدیران پایین‌تر بانک مرکزی که قطعا بدون توجه به خواست و اراده مقام‌های ارشد و رییس کل بانک مرکزی است، اطلاعات 6 ماهه مربوط به بازار پول و بازار سهام زودتر از اینکه روی سایت بانک مرکزی قرار گیرد در اختیار یک موسسه مطبوعاتی خاص قرار گرفته است. این اتفاق که برای دومین‌بار در سال 1393 رخ داد ضمن اینکه برخلاف شأن اطلاع‌رسانی بانک مرکزی است این شبهه را به ذهن می‌آورد که شاید اطلاعات دیگری نیز به‌صورت انحصاری توزیع شده است. وقتی مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی می‌گوید که از این مساله اطلاعی ندارد و مسوول بارگذاری اطلاعات یاد شده یک فرد از نویسندگان مجله اختصاصی نهاد پژوهشی وابسته به بانک مرکزی است و اتفاقا گردانندگان آن مجله همان کسانی هستند که در آن موسسه مطبوعاتی مسوولیت دارند، باید تاسف خورد. گلایه دوستانه نگارنده از ریاست محترم کل بانک مرکزی این است که چرا مراقبت کافی در این‌باره صورت نمی‌پذیرد. پیشنهاد می‌شود که جناب آقای سیف مساله را ساده فرض نکرده و راه هرگونه رانت‌خواری را مسدود کرده و اجازه مخدوش شدن اعتبار بانک مرکزی را ندهد. در‌صورتی‌که دراین‌باره اطلاع‌رسانی عمومی نشود تفسیرهای مبهمی می‌تواند صورت پذیرد.

۹۳/۰۸/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله خبری اینترنتی گیلان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی