مجله خبری اینترنتی گیلان

دولت و ملت همدلی و هم زبانی

مجله خبری اینترنتی گیلان

دولت و ملت همدلی و هم زبانی

۰۲آذر

براساس اطلاعات معاونت مسکن، میانگین قیمت آپارتمان در کل کشور از متری 5/2 میلیون در یک‌سال92 به 8/2 میلیون در نیمه اول93 رسیده که 4/12 درصد افزایش نشان می‌دهد.
اما این میزان رشد در مقایسه با افزایش 7/31 درصدی قیمت در سال‌92، بیانگر «افت شتاب قیمت مسکن در سطح کشور در سال93» است. 
با این حال، میزان کاهش نرخ رشد کشوری در مقایسه با تغییرات نرخ رشد در تهران، نشان می‌دهد: رکودی که از اوایل سال92 در بازار مسکن شهر تهران به شکل کاهش قیمت و حجم معاملات و سپس افت ساخت‌وساز، برقرار شد با تاخیر چندماهه، به سایر مراکز استان‌ها در حال سرایت است. 

در تهران سال گذشته، میانگین قیمت مسکن حدود 30 درصد افزایش پیدا کرد در حالی که سال91، رشد 50 درصدی را تجربه کرده بود. در نیمه اول امسال نیز، قیمت مسکن در تهران نسبت به یک‌سال92 معادل 8/4 درصد افزایش یافت؛ در نتیجه بازار مسکن تهران هم‌اکنون به اوج دوره رکود و همین‌طور افت قیمت رسیده است. اما در سایر شهرها، با توجه به تورم 4/12درصدی در بازار مسکن کشوری طی نیمه اول امسال، همچنان زمان برای ثبت نرخ رشد تک‌رقمی وجود دارد. 
در عین حال، تورم مسکن در کل کشور طی نیمه اول93 به نصف تورم 7/31 درصدی یک‌سال92 رسیده است که این خود حکایت از تعدیل نسبی قیمت‌های کشوری دارد.

 رشد کشوری بالاتر از تورم

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، درباره ادامه‌دار بودن روند کاهش نرخ رشد قیمت مسکن در کل کشور، دو دلیل را می‌توان مطرح کرد.
دلیل اول، همان رابطه تقدم و تاخر بین رکود حداکثری بازار مسکن تهران و سایر شهرها است که در بالا به آن اشاره شد. در قالب این استناد، انتظار می‌رود نرخ رشد قیمت کشوری، در نیمه دوم امسال به مراتب کمتر از سطح کنونی 4/12درصد شود.
اما دلیل دوم، به مقایسه نرخ تورم و نرخ رشد اسمی قیمت مسکن برمی‌گردد.
در نیمه اول امسال، اگر چه میانگین قیمت مسکن در تهران 8/4 درصد نسبت به میانگین یک‌سال92 افزایش پیدا کرد اما در مقایسه با تورم عمومی –رشد شاخص بهای انواع کالا و خدمات- رشد واقعی قیمت مسکن، منفی بوده است. در این مدت، شاخص کل رشد 11 درصدی را تجربه کرده و در واقع، میزان رشد قیمت مسکن در تهران حدود 6 واحد درصد کمتر از نرخ تورم عمومی بوده است.
با این حال، نرخ رشد قیمت کشوری مسکن در نیمه اول امسال معادل 4/1 واحد درصد، بیشتر از تورم عمومی بوده است و ارزش واقعی املاک مسکونی کل کشور برخلاف تهران، به جای رشد منفی، با رشد مثبت مواجه شده است.
به این ترتیب، با توجه به اینکه در دوران رکود، معمولا روند کاهش قیمت تا حد منفی‌شدن نرخ رشد واقعی، ادامه پیدا می‌کند و این اتفاق ظرف ماه‌های اخیر برای بازار مسکن تهران به وقوع پیوسته، می‌توان پیش‌بینی کرد در ماه‌های آینده، جریان افت قیمت کشوری تا نقطه‌ای کمتر از سطح تورم عمومی، ادامه خواهد یافت.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، معاونت مسکن در اطلاعات تازه‌ای که منتشر کرده، 31 مرکز استان را به لحاظ نرخ رشد قیمت مسکن در نیمه اول سال93، رتبه‌بندی کرده و شهر تهران را در رتبه اول «کمترین رشد قیمت مسکن» معرفی کرده است. بر این اساس، تهران در این مدت با کمترین رشد قیمت در مقایسه با 30 شهر اصلی دیگر کشور روبه‌رو شده که در حد 8/4 درصد بوده است. در مقابل، شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، بیشترین نرخ رشد قیمت در بازار مسکن را تجربه کرده طوری که ارزش خانه‌هایی که در نیمه اول امسال در این شهر، معامله شدند 9/31 درصد نسبت به میانگین یک‌سال92، افزایش قیمت داشته‌اند. بعد از شهرکرد، بندرعباس در مقام دوم بیشترین رشد قیمت به اندازه 6/29درصد قرار دارد.
در این رده‌بندی، پنج شهر گران به لحاظ بیشترین قیمت مسکن نیز به ترتیب، تهران، اصفهان، شیراز، همدان و اراک معرفی شده‌اند. پنج شهر ارزان‌قیمت نیز به ترتیب ایلام به‌عنوان ارزان‌ترین شهر، بیرجند، خرم‌آباد، یاسوج و زاهدان هستند.


۹۳/۰۹/۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله خبری اینترنتی گیلان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی